Föräldrar

Är just nu hos mina föräldrar för i morgon fyller min pappa 69 år.
Är väl taskigt att sätta sig vid datan men igår va jag i väg en liten stund och tro inte utan att åskan lyckades slå till så internet pajade.
Tillbaks till sina föräldrar.
Man tänke ju inte på att dom blir "gamla". Dom är ju som dom alltid varit och ska ju alltid finnas där.
Va ute och gick i dag och då blir jag lite sentimital genom ljud dofter och mycket mer.
En sak som känns av är när jag går en varm dag där solen värmer upp en granbacke med grann barr liggande på marken och solens strålar värmer upp kådan. Det luktar helt underbart och det är min farmor och farfar.
Dom hade en gammal skogsväg med gräset som växte mitt i vägen.Där gick jag ofta och kände en sån lycka för det betydde trygghet kärlek.
En vitsippe backe och den doften det ger påminner mig oxå om min farmor och farfar men då sitter jag på deras utedass.
När vi höll på att renovera där mor och far bor nu fick  vi använda ute dasset där och utanför växer en underbar häck med syrener,
Ja tänk vad minnen kan sätta sig.
Jag torkade golven hemma med såpa. När mina töser kom hem sa dom -Det luktar gamla mormor. Kul att dom har det med sig.
Min mormor fyller 100 år den 14 juli. Hoppas att hon får uppleva denna dagen.Det tar man ju oxå för givet att hon ska bara finnas där trotts sin höga ålder.'
Vet att jag sa för ca 20 år sedan  till mormor att ska vi inte åka och köpa lite kläder till dig. Nä tyckte hon jag ska snart dö så det är inte lönt. Tur att hon inte hade rätt i det läget.
Hon kan berätta allt från de hon va barn,genom hela livet och vad som händer idag.Hon är mer insatt vad som händer än en annan.
Hennes pappa blev ensam när mormor va ca 7 år.Deras mamma blev "tokig" vilket jag jämnför med dagens utbrändhet.
Tänk att dom fick tvätta ute i kallt vatten,barnen skulle ha sitt. Inte lätt att årka med.Idag orkar vi inte pga all stress efter status,att vara som alla andra. Man drars ju bara med fast vill man det igentligen???
Mormors pappa Karl tog hand om sina 5 barn.Bakade,gjorde jul för dom. Han anställde en piga men ryktena började gå så han sa upp henne för något sånt ville han inte vara med om.
Mormor berättar att dom va själva medan deras pappa gjorde dagsverk.
Men dom kände på sig när han va på gång och då städade dom upp och gjorde fint efter dagens lek.
En gång välte dom kaminen men lyckades få ordning på det för dom visste vad deras pappa tyckte om saker.
Mormor har haft étt lyckligt liv. Både glädje och sorg som så många andra ska gå igenom.
Nä nu ska jag ta hand om min far.
Kramar

Kommentarer
Postat av: karin

Jaaahaaadu, dom fick slita förr..dagens ungdom tror inte sina öron när man berättar från förr, inte ens om man berättar vad vi fick göra som små!! Kram

2009-05-10 @ 11:40:09
URL: http://karinsdagar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0